Zwitserland en Italië deel 4 2020

29 augustus 2020 - Menaggio, Italië

Donderdag 27 augustus

Het is een lekker rustige ochtend, we doen henig an. Om 11.30 gingen we toch maar eens de wandeling naar Griante doen. In 7 minuten waren we beneden.

gedeelte van de route van en naar Griante

Heerlijk aan het water wat gaan drinken en na een tijdje ook naar besloten om hier te gaan lunchen. Top hier!

ff lunchen aan het Comomeer

Terug omhoog ging in 11 minuten, 🥚tje dus 😉 Hondjes aan de riem en gelijk door aan de wandel.

Daarna eerst naar Menaggio waar we met wat mazzel een gratis parkeerplaats vinden en wandelen naar de kust. We kopen 2 retour tickets voor de boot naar Varenna.  (deze hadden we dus gisteren moeten hebben🙄😂) Gisteren schreef ik over oom agent.... dat klopte niet, het zijn medewerkers van de boot die de temperatuur komen meten... ook vandaag weer....zo nep...😷

temperatuur controle🤥🤕😷🙄

Om 14.55 uur vaart de boot in ruim een kwartier naar de overkant. Het is bijna 30C dus met een heerlijk windje door ons haar is het een genot op de boot. En wat is het hier weer belachelijk mooi.

Varennaloop route vanaf de boot naar centrum Varennaloop route vanaf de boot naar centrum Varennaloop route vanaf de boot naar centrum Varenna

In Varenna hebben ze vanaf de kade een loop route gemaakt naar het centrum. Prachtig met mooie bloemen. Het is bloedheet, goede reden voor een ijsje. Ik had al gelezen dat deze tent homemade ijs had, werkelijk heerlijk! Daarna lopen we langs de kust, lopen omhoog en ook hier weer van die prachtige door-kijk-steegjes.

door-kijk-steegje

Beneden gaan we op een terrasje zitten, precies aan de rand met uitzicht op het Comomeer.... zucht...

terrasje pakken

Met de boot van 17.05 gaan we terug.... nu dus mooi zicht op Menaggio. Wat een top middag!!!

A match made in heaven 🥰

Thuis trek ik gauw de bikini aan,  gooien we de doggies in de auto en rijden naar beneden. Weer naar dat mooie rustige plekje. In de hoop dat als ik een stukje ga zwemmen, Yill wel met me mee zwemt,  ga ik het water in.  Helaas...ijdele hoop. Maar het was heerlijk in het water, fijne afkoeling. We blijven niet al te lang, want Yill had vandaag last van haar buik. Wij denken van het te veel ( te koud) zwemmen van gisteren. 🤢

Yill en MiekeLekker in het Comomeer

We zijn de rest van de avond lekker thuis. We kopen online tickets voor Swissminiatur. Erg veel zin in!

Vrijdag 28 augustus

Zoals de weerapps al voorspelden: slecht weer. De temperatuur is gezakt en er is/komt regen. Gelukkig hebben we op ons balkon een dakje boven ons hoofd, dus toch buiten ontbijten. Om 10.00 uur zetten we de navigatie op Medine Zwitserland, waar Swissminiatur ligt. Het is maar 39 km en toch hebben we er, o.a. door file 1,5 uur over gedaan. Als we het park(je) binnen gaan GIET het. We lopen ruim 1,5 uur rond. Met de app kun je per nummer zien wat het is en zelfs wat meer achtergrond info krijgen. We zien veel bekende dingen, hoe leuk: zelfs de Kapellbrücke in Luzern waar we ruim een week geleden nog liepen, maar ook nieuwe dingen. (die ik maar even op de bucketlist heb gezet😉)

Swissminiatur

Het is allemaal prachtig, treintjes rijden af en aan, gondels gaan de berg op en bootjes varen rond. En gelukkig was het af en toe zelfs droog.

Video: Swissminiatur

We rijden dezelfde route terug, alleen wijken we net na de Italiaanse grens af naar het water. In het plaatsje Albogasio zien we weer zo'n leuk lokaal tentje en lunchen daar onder een overkapping.

Albogasio

(Dit is nog aan Lago di Lugano) Als we verder zijn hang ik alweer over het stuur...San Mamete ..... ook al zo schattig. Even er uit voor foto's maar het is grauw en grijs. Erg jammer!

San Mamete

Om 15.30 uur zijn we thuis en naast honden uit laten ☔ en pannenkoeken bakken doen we niet veel. Het is niet meer droog geweest en dat gaat het dit weekend ook niet worden helaas...

Zaterdag 29 augustus

Voor 8 uur stonden we al bij de Alimentari voor brood en waren de hondjes al uit geweest... stel bejaarden 🙄 Maar het was maar goed ook, want daarna begon het te gieten. Voor het eerst in deze vakantie binnen ontbijten. We klungelen wat aan en overleggen wat te doen. Laten we eens bij die grote supermarkt, 12 km verderop,  boodschappen gaan doen. Ons uitje van de dag 😉

Als we om 11.35 uur weg rijden is het droog. Bij de supermarkt Iperial hangen ze er met de benen uit. Alle kassa's open met lange wachttijden. Wel 😷 maar geen 1,5 meter. Om de tijd te doden loer ik op Google maps en we besluiten om Porlezza te bezoeken. Dit ligt nog geen 5 km verder. Daar doen we een lekkere cappu op een terrasje, lopen langs het water van Lago di Lugano en zo waar een waterig zonnetje. Vandaag 98% kans op regen, dus 2% kans dat het droog is 😂

Porlezza, bij Lago di Lugano

We kijken nog een keer op Google maps en nu het toch nog steeds droog is, kunnen we net zo goed over de bergroute terug. Erg mooi weer en tot onze verbazing veel levende dorpjes. Echt leuk.

Vanuit de bergen weer naar het Comomeer rijden

Beneden komen we in Argegno uit. Ook alweer zo gezellig. En omdat het altijd wel ergens op de wereld vijf uur is😉, pakken we een mooi terrasje met zicht op Lago di Como. En ooohhh... wat is dit toch altijd tof in Italië,  we kregen er weer chips en hapjes bij. Tjonge, wat een cadeautje dit weer zeg!!!

Aperativo in Argegno met zicht op ComomeerArgegno

Ook thuis kunnen we nog tot 17.00 uur droog buiten zitten. We koken zelf,  touren na het eten nog even een beetje rond en lopen hoog in ons dorpje nog even met de hondjes. Ondanks de regen een fijne dag, we kunnen aan al dit moois echt wel wennen....

haha synchroon nieuwsgierig

uitzicht op Griante

J&M 💏

1. Marlien Dijkers:
    29 augustus 2020
    Het is weer een mooi verhaal en fottos zoals ik lees genieten jullie egt van jullie vakantie en die fotto van die zeemeermin vind ik ook mooi 🤣 fijne vakantie nog en de groetjes aan die aap die met jou mee is schoonzus op vakantie 😘
  2. Xandra:
    29 augustus 2020
    Echt leuk die smalle steegjes! En jullie weten altijd de beste terrasjes te scoren met mooie uitzichten, dat doen jullie goed. Hopelijk de komende week niet te veel 🌨 maar ☀️!
  3. Anneke:
    30 augustus 2020
    Supermooie omgeving zeg, zelfs met bewolking...Italië is prachtig‼‼😘
  4. Edith:
    30 augustus 2020
    Mooie foto’s. Hoop dat het weer beter wordt. Enjoy!
  5. Sia:
    31 augustus 2020
    Lekker met een Nederlands bakkie koffie jullie mooie verhalen gelezen!
  6. Jan Wegink:
    31 augustus 2020
    Mieke, ik heb weer genoten. En volgens mij hebben jullie meer regen gehad, dan ik hier in Hengelo. Maar ondanks dat maken jullie er iets moois van.
    Lieve groeten, Pa.
  7. Yvonne Evers:
    2 september 2020
    Wat een prachtige straatjes! Ik hou ervan!
    Jammer van die regen, maar ook daar laten jullie je niet door uit het veld slaan 👍
    Ga zo door 👍😍