Zwitserland en Italië deel 5 2020

1 september 2020 - Menaggio, Italië

Zondag 30 augustus

Het GIET!! Het is niet anders, de hondjes moeten toch uit...☔☔ We videobellen uitgebreid met Anneke en Martin, lezen veel en zien in verschillende Facebook groepen over het noodweer in noord Italië. Zodoende lezen we ook over een stuk weg dat vol met drek zou liggen of nog erger, weggeslagen zijn. En dat is juist waar wij morgen langs moeten...🤔 Als echte ramptoeristen gaan we naar Domaso toe en ja hoor, de boel is afgezet. Van wat wij van een aardige agent begrijpen tot vanavond 17.00 uur (... maar ja.. het is wel Italië hè... het kan maar zo uitlopen) Ook horen we van hem over meer slecht weer,  de Maljola pas zit dicht en zijn collega zegt dat ook de Stelviopas dicht zit...😲😲 Hoe doen wij dat dan morgen???

weg afzettingWeg afzetting

We parkeren de auto en lopen met de doggies richting de modderzooi. Ook mag Yill hier ff in het water, maar niet te lang, ze is net weer opgeknapt ( leg dat maar eens uit aan een hond😂) Het zonnetje begint te schijnen en nadat we wat foto's hebben gemaakt gaan we terug. ( alles was verder afgezet, dus veel zagen we niet) Omdat het nu zulk mooi weer op eens is, besluiten we omhoog te rijden. We zien een prachtige kerk en vanaf daar heb je een waanzinnig mooi uitzicht op het Comomeer. Echt SCHITTEREND!!

bij het kerkje prachtige doorkijkjeszicht vanuit de bergen op het Comomeerprachtig hè... beetje mijmerenhoog in de bergen met zicht op Comomeer

We lopen er wat rond, touren nog wat en moeten vanwege overstromingen een andere kleinere route terug nemen.... ik denk dat we hier de krapste haarspeldbochten EVER hebben gereden... pfiej...😉

Ergens langs de route van het Comomeer doen we een cappu en gaan dan terug. We maken alvast een begin met opruimen en pakken alvast wat in de auto.

Tegen 19.00 uur rijden we naar Menaggio waar we lekker uit eten gaan. We slenteren daarna nog wat langs het water en maken nog een paar mooie foto's.

heerlijk gegetenMenaggioUitzicht op het Comomeer vanuit Menaggiouitzicht op het Comomeer vanuit Menaggio

Ondanks de regen voorspelling is het na 14.00 uur droog gebleven. We zuchten nog een keer diep en nemen afscheid van het prachtige Comomeer.

Maandag 31 augustus

Hieperdepiep HOERA... Anneke is jarig! Gefeliciteerd schatje😘

Omdat we niet beter weten dan dat de weg nog dicht zit, kijken we naar de dienstregeling van de boot. Om 07.45 uur staan we aan de kade in Menaggio. Als we bij het loket een kaartje willen kopen, vragen we of zij toevallig iets weet van de afgesloten weg. Volgens haar was ie open. Oké,  dag mevrouw, toch geen kaartje nodig. En gelukkig had ze gelijk. Als je het niet zou weten, zie je eigenlijk niets. Tot vlak voor Sondrio rijden we door, gaan even een piep klein weggetje in om een bakkie koffie te doen en op Google maps te kijken... want volgende dilemma... de Maljola pas zou ook schade hebben en dicht zitten... met pijn in mijn hart besluiten we er niet op te gokken en gaan gewoon rechtstreeks via de Stelviopas, ook geen straf 😉 Als we daar weg rijden moeten we de drukke doorgaande weg op, ik rij de spoorbaan over en sta te wachten tot ik op kan trekken... op eens een knal. Gaat de spoorbaan dicht en knalt zo'n slagboom op ons dak 😡 Geen enkele aankondiging van bellen die rinkelen... geen beveiliging in die slagboom... gewoon BAM... gelukkig alleen op de spoiler, maar balen is het wel....

Het is gelukkig nog droog, maar de temperatuur zakt best. Vestjes-weer dus. We stoppen nog een keer voor onze koffie en broodjes en dan gaat het beginnen... 39 haarspeldbochten om omhoog te komen. Prachtig!

deze 36 haarspeldbochten hebben we gehad

Bijna bovenop kun je af naar de Umbrailpas... die staat nog op de planning voor deze week... NEEEEE.... ook al dicht. We horen van motorrijders dat ze ook daar met herstel werkzaamheden bezig zijn en dat het nog wel even kan duren.... Nou... dan kan ik net zo goed naar huis gaan hahaha....🤪 Gelukkig maakt de aanblik van de koeien veel goed 😉

haaaaai!!!Hoi!

Boven op de pas ligt nog wat natte sneeuw. En de 1e skiërs komen al terug.... hallo... het is 31 augustus!!! We lopen er wat rond, maken net als 7 jaar geleden weer een foto bij het bord

boven op de Stelviopas

en dalen dan af.... 45 haarspeldbochten te gaan 💪

Video: Stelviopas

Video: Nog meer Stelviopas

Bijna bij de laatste bocht staat een vrachtwagen muurvast in een haarspeldbocht....

ai....die zit vast....

we hebben geluk,  we kunnen er langs maar de politie is er al en alles wordt afgezet.... wat een mazzel dat wij er nog langs konden....Als we beneden de hondjes uit laten zien we grof geschut de berg op gaan op te helpen.

grof geschut om de vrachtwagen te helpen

Dan slaan we rechts af naar Sulden en moeten ook hier aardig wat bochten door om uiteindelijk in ons plaatsje te komen. Helaas is het kkkkkoud..... ( 4 C) en zitten de bergen in de mist. Ons appartement is klein, maar leuk met een prachtig uitzicht.

Ons uitzicht op Sulden

We appen met Rob en Annelies die hier einde vd middag een bakkie komen doen. Ze hebben ons uitgenodigd om ( bij hun in het hotel) te komen eten. Heerlijk... om 19.30 schuiven we aan. Een 4 gangen diner, saladebar, koffie na... wat een verwennerij! Thanx R en A 🥰

wat gezellig samen!!!

Dinsdag 1 september

Ik kon niet meer liggen en liep voor 7 uur al met de hondjes buiten. Helaas de toppen nog in de mist, maar wat een heerlijke gezonde lucht. En er lagen zo maar 3 hertjes in het gras! 🤩 Helaas mijn telefoon niet bij me. We doen rustig aan, hebben even app contact met R&A en omdat de wolken steeds verder weg trekken besluiten we vandaag een kabelbaan te doen. We spreken om 11.30 uur op de parkeerplaats af. Wij kunnen daar mooi lopend naar toe, je loopt langs een prachtig watertje en hebt zicht op alle toppen. ( de Ortler,3905 meter! Hoogste berg van Tirol)  We nemen Yill vandaag mee en ook zij geniet in de stoeltjeslift.

in de stoeltjeslift

Het is totaal niet druk. Boven doen we nog even koffie samen ☕

haha leuke fotowat een gezelligheid

R&A gaan een grote wandeling maken, wij gaan de andere kant op.... naar de koeien 😉 De zon schijnt volop, het is gewoon warm met een vest aan... genieten hoor!

ze is er best een beetje bang voor 😉

Yill moet niets van de koeien weten. Natuurlijk maak ik weer ( te) veel foto's en filmpjes.

Alles over hebben voor een mooie foto hè 😁

koetjes op de Kanzel berg

Video: Bovenop de Kanzel berg

Video: Nog meer moois op de berg

Dan gaan we weer met de stoeltjeslift terug en met een ommetje terug naar huis.

Sulden

Op het balkon heerlijk in de zon. R&A appen dat zij ook naar beneden komen en we spreken af op het terras naast ons. Nog steeds volop zon!😎

Gezellig met z'n viertjes op een terrasje in Sulden

We koken een lekkere pasta maaltijd.... dat heeft nogal wat voeten in aarde... de 2 kookplaten dateren van voor de oorlog.... het duurt wel een uur voordat de pasta gaar is haha.... en zijn de rest van de avond thuis. Het was een super begin van deze dagen hier.

J&M 💏

1. Annelies:
    1 september 2020
    Wat leuk om onszelf in jullie reisverslag terug te zien. Het was inderdaad een heerlijke dag met veel zonneschijn. En wat heb je het kerkje van Sulden mooi op de foto gezet. Echt top! Het wordt een mooie week in Sulden.
  2. Anneke:
    1 september 2020
    Hele leuke foto's en verslag😍en hoe leuk dat jullie elkaar daar treffen. Veel plezier nog samen xx
  3. D&J:
    2 september 2020
    Tjonge wat gaat de tijd snel,
    Jullie komen alweer dichterbij.
    Blijf doen Miekkie, veel foto’s maken! 😀👍🏻🐂🐄
    Gaaf hoor die haarspeldbochten, vond die chauffeur waarschijnlijk niet 😕😂
    Leuk even gezellig met E&R (groetjes).
    Nou Nu dan maar even de groetjes aan je vriendjes 🐂+🐕(foute model) & 🐵(oeps ook verkeerde model 😂😂).
    Veel plezier, fun en 🇩🇪7-1!
    Laaaater, daaaaaaag 👋🏼👋🏼
  4. Mieke Dijkers:
    2 september 2020
    Hahaha... maar wat is 🇩🇪7-1?
  5. Xandra:
    2 september 2020
    Jullie maken weer van alles mee, gelukkig vooral mooie dingen, geweldige panorama’s weer en gezelligheid lees ik, fijn! Heb zelf ook wat met die koeien, komt ws doordat ik een boerentrien ben 🤪 Hopelijk weer wat aangenamer en nog even genieten komende dagen!!
  6. Ennie Jansen:
    2 september 2020
    Prachtig daar bij het Como meer. Vooral die foto’s vanuit het kerkje. Nou je mag idd blij zijn dat je voorbij die vrachtwagen kon. Dat ging wel ff duren daar anders. Mooie foto’s weer. Leuk dat ik zo mee kan genieten. Veel plezier nog. Groetjes Ennie
  7. Marlien Dijkers:
    2 september 2020
    Weer een mooi verhaal en fottos en filmpjes groetjes marlien
  8. Barbara:
    2 september 2020
    Prachtige foto's weer zeg. En wat leuk om dan samen met je broer en schoonzus af te spreken. Die haarspeldbochten zijn voor jou geen probleem maar niet voor iedereen weggelegd zie ik🤣
  9. Yvonne Evers:
    2 september 2020
    Mooi mieke! Wat een gedoe in de haarspeldbochten... 't kén allemaal net..
    Pas je wel een beetje op in de wei..

🙋‍♀️😘
  10. Jan Wegink:
    2 september 2020
    Mieke, ik heb weer genoten van je verslag. En ik vind het geweldig leuk, dat jullie met Annelies & Rob hadden afgesproken. En toch ook wel trots, dat je moeder je jaren geleden heeft voorgedaan, hoe je de Stelviopas moet rijden. Geniet nog even lekker samen. En nog bedankt voor de mooie foto's die je mij al gezonden hebt. Je trotse Pa.
  11. D&J:
    2 september 2020
    Op zijn Duits: sieben minus 1 = ....